• Brugerdreven Innovation

    På denne blog, vil vi løbende uploade videoer, billeder og beskrivelser af de forskellige metoder som Egmont Højskolens Living Lab har anvendt i de innovative processer. Vi kan altså tilbyde en række velafprøvede koncepter i alle faser af innovationsprocessen.

Workshop på brugernes præmisser

Hvordan laver man bedst muligt workshops, der udnytter det kreative potentiale og forskelligheden hos handicappede studerende, hjælpere, ingeniører og virksomhedsfolk?

I efteråret 2008 eksperimenterede Egmont Højskolen og VIAs ideværksted med at udvikle en succesfuld model for tværfaglige workshops på brugernes præmisser. Målet var at få det optimale ud af brugerne og samtidig ende op med resultater med forretningsmæssig relevans.

Udgangspunkt i brugernes behov

Der findes utallige eksempler på produkter, der er udviklet og markedsført ganske enkelt fordi det har været teknologisk muligt. Sådanne løsninger er meget passende beskrevet som “technology looking for a solution”.

For at komme den tendens til liv, besluttede vi at tage udgangspunkt i brugernes daglige behov. I praksis bad vi eleverne fra “den innovative bruger” på Egmont Højskolen om at videofilme dagligdags-problemer og -behov. Resultatet blev seks videoer, der indfanger forskellige behov som de opleves af brugerne. Videoerne kan ses her:

Spørgsmålet var så, om vi kunne matche behovene med de teknologiske muligheder og skabe meningsfyldte teknologiske løsninger?

En anderledes dag i helt nye rammer
Studerende, hjælpere og undervisere fra Egmont Højskolen mødtes med ingeniørstuderende fra VIA University College og private hjælpemiddelvirksomheder i Idéværkstedet på VIA i Horsens .
Formålet var at generere og udvikle idéer og løsninger til nye og bedre hjælpemidler, som løser nogle af de konkrete behov brugerne havde identificeret.

Workshoppen indledtes med en fælles fremvisning af de seks behovs-film, hvorefter deltagerne i tværfaglige grupper først genererede et hav af ideer, dernæst udviklede videre på hinandens ideer inden tiden kom til at luge ud og finde de ideer med størst potentiale. Undervejs blev der diskuteret lystigt, kørestolsejere blev smidt ud af deres stole og løsningsforslag blev forsøgt illustreret med alt fra fægtende arm, papir mock-ups og bank i bordet.

Tværfaglig hands-on idéudvkling

Tværfaglig hands-on idéudvkling

Hvorfor kan en muskelsvindler ikke spille Playstation?

Den sidste del af dagen gik med, at deltagerne skulle lave en detaljeret beskrivelse af og visualisere én af de godt og vel 60 ideer som var blevet genereret i workshoppens første fase. Beskrivelserne blev lavet stringent ud fra en fast skabelon i mindmanager. Et eksempel kan ses her:

Nintendo Vii Fit Pit - Det levende joystick

Eksempler på visualisering af udvalgte ideer:

Kørestolsplatform med wii board

Kørestolsplatform med wii board

wii platform til maling

Wii platformen interfacet med robotarm til maling

Som afrunding på workshoppen, præsenterede alle grupperne deres arbejde med en efterfølgende Q&A-sessions.

Efterfølgende har VIA dokumenteret det samlede workshop-forløb i en digital rapport, som både virksomheder og øvrige deltagere har fået med under armen.

I de kommende faser af innovationsprocessen, skal platformen prototypes af ingeniør-studerende på VIA i Horsens og herefter hurtigst muligt tilbage i test på det levende laboratorium som er Egmont Højskolen.

Advertisement

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: